یزدفردا -سیاسی -فن اوری و اطلاعات -انتخاب مطلب: محمد حسین تقوایی زحمتکش:ندا لهردي :آنلاين‌ترين رييس‌جمهور دنيا، شاید لقبی برازنده اوباما باشد اما چرا؟ بالاخره انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا برگزار شد و باراك اوباما توانست پيروز قاطع آن شود.هفته گذشته بسياري از وب سايت‌هاي خبري اعلام كردند كه اين انتخابات در حقيقت اولين انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا بود كه نتيجه آن از قبل در فضاي اينترنت رقم خورده بود.

در حالي كه اغلب صاحب‌نظران سياسي آمريكا به دنبال زير سوال بردن نژاد و مسائل حواشي اوباما بودند، قدرت جمعيت شناختي تكنولوژي او را ناديده گرفتند. در واقع او مي‌دانست كه بايد چه كساني را از چه شيوه‌اي جذب كند.
 
حمایت جوانان از اوباما
در واقع همه ما مي‌دانيم كه پيروزي قاطع اوباما ناشي از افزايش ناگهاني حمايت جوانان آمريكايي از او بود.
اين همان موضوعي بود كه پيشترها ناظران سياسي در مبارزات انتخاباتي او متوجه شده بودند؛ حامي اصلي اوباما جوانان بودند.
در واقع نتايج نظرسنجي‌هاي انجام گرفته بعد از انتخابات روز سه‌شنبه گذشته نشان داد كه اوباما 70درصد راي‌ موافق خود را از جوانان زير 25 سال به دست آورده است. به عبارت ديگر اوباما از حمايت نسل طرفداران  فیس بوک بهره مي‌برند.( Facebook یک وبسایت اجتماعی معروف محسوب می شود)
 
ارتباط مستقيم و آنلاين با راي‌دهندگان
در واقع اين اولين انتخاباتي بود كه در آن همه نامزدها براي برقراري ارتباط مستقيم و آنلاين با راي‌دهندگان آمريكايي از وب‌سايت‌هاي اجتماعي مانند فیس بوک و مای اسپای استفاده كردند. درست به همين دليل هم هست كه يكي از استراتژيست‌هاي كليدي اوباما، كريس‌هاگز موسس 24 ساله وب سايت مي‌شود.
هاگز مغز متفكر مبارزات انتخاباتي موثر اوباما در سايت‌هاي اجتماعي، پادكست‌ها و پيام‌هاي موبايلي بود.
اين شبكه‌هاي اجتماعي به خوبي از تاثير نقش خود در سياست‌هاي انتخاباتي آمريكا آگاهند. “فیس بوک” يكي از اين شبكه‌هاي اجتماعي است كه در طول مبارزات انتخاباتي تريبون مناسبي براي مناظرات آنلاين نامزدها و تعامل با راي‌دهندگان بود.
 
وب دو و اوباما
با اين اوصاف نفوذ ماهرانه اوباما به كاربردهاي وب 2،تغيير چشمگيري در مبارزات انتخاباتي و تغيير شكل آنها در آمريكا و هر جاي ديگري به وجود خواهد آورد.
به گفته بسياري از تحليل‌گران سياسي، وب 2مي‌تواند محرك سياسي مناسبي براي اغلب مردم عادي باشد.
در واقع مردم عادي آمريكا هيچ مانعي براي ورود به سايت‌هايي مانند و “فیس بوک” نداشته و مي‌توانند به راحتي از طريق آنها در جريان وقايع سياسي جامعه خود قرار بگيرند.
شبكه‌هاي اجتماعي آنلاين نه تنها براي كسب راي بلكه براي جمع‌آوري كمك‌هاي مردمي هم به كمك اوباما آمدند تا در نهايت بتواند بيش از 160ميليون دلار كمك مالي را براي او به ارمغان بياورند.
در اين ميان يكي از مواردي كه درباره تيم تبليغات آنلاين اوباما اهميت داشته و قابل توجه است، ارزان‌بودن روند كار آنها است.
 
هزینه تبليغات آنلاين اوباما
طبق اعلام وب‌سايت Tech Chranch، اوباما تنها 97/7ميليون دلار براي تبليغات آنلاين خود هزينه كرد. اين مبلغ اگرچه بالا نبود؛ اما از هزينه 4ميليون دلاري اوباما براي تبليغات تلويزيوني بيشتر است.
از اين ميزان اوباما تنها 467000دلار را براي تبليغات آنلاين خود در وب‌سايت “فیس بوک” در ماه سپتامبر اختصاص داد.
نكته قابل توجه در اين مورد اين است كه اگرچه هزينه تبليغات روي وب ارزان بوده؛ اما بيشترين ميزان راي از آن به دست آمده است.
 
وب و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
يكي از تحقيقات موسسه تحقيقاتيPew Research در اين مورد نشان مي‌دهد كه 46درصد آمريكايي‌ها از وب براي اطلاع از آخرين اتفاقات و اخبار مربوط به مبارزات انتخاباتي از طريق ايميل و پيام‌هاي متني استفاده كرده‌اند.
35درصد آمريكايي‌ها هم مبارزات انتخاب رياست‌جمهوري را به صورت آنلاين و از طريق فايل‌هاي ويدئويي دنبال مي‌كردند و حدود 10درصد آنها هم براي اطلاع از آخرين اخبار انتخاباتي در وب سايت‌هاي اجتماعي عضو شده‌اند.
به گفته كارشناسان پيام‌هاي موبايلي اوباما هم يكي ديگر از سياست‌هاي درست انتخاباتي او بوده است.
در واقع وب 2 نه تنها از طريق “فیس بوک” و “یوتوپ”، بلكه از طريق وب‌سايت‌هاي اجتماعي ديگر مانند Myspace، Twitter، Flicker، Digg، BlackPlanet، Linkedin و... هم به كمك اوباما آمد.
اوباما آنلاين‌ترين سياستمدار آمريكايي
اوباما به گفته كارشناسان آنلاين‌ترين سياستمدار آمريكايي محسوب مي‌شود.
در حالي كه بسياري از صاحب نظران سياسي جدال اوباما، كلينتون را پيگيري مي‌كردند، اوباما از رقيب دموكرات خود در وب سايت “فیس بوک” پيش افتاده بود.
در واقع آمار نشان مي‌دهد صفحه ويژه اوباما در “فیس بوک” بيش از 250هزار عضو داشته در حالي كه صفحه ويژه كلينتون در اين وب سايت تنها 3200 عضو داشته است.
اوباماي 47 ساله اگر چه از اغلب كاربران “فیس بوک” مسن‌تر است، اما يك سياستمدار “فیس بوک” واقعي به شمار مي‌آيد.
براساس آمار، بيش از 2ميليون نفر از آمريكايي‌هاي طرفدار اوباما عضو “فیس بوک” هستند درحالي كه اين رقم براي رقيب جمهوري خواه اوباما يعني مك كين تنها 600هزار نفر است.
در وب سايت اجتماعي Twitter هم اوباما نظر بيش از 112 هزار عضو را به خود جلب كرده در حالي كه مك كين تنها 4600 طرفدار در Trritter دارد. در وب‌سايت به اشتراك‌گذاري ويدئو “یوتوپ” طرفداران اوباما بيش از 1800 ويدئو را از وب سايت Barak Obama.Com آپلود كرده‌اند در حالي طرفداران مك كين تنها 330 ويدئو را از وب سايت john Mccain.com آپلود كرده‌اند.
اوباما حتي نرم‌افزار ويژه‌اي را با نام خود Obama app براي كاربران گوشي موبايل iphone هم به بازار عرضه كرده است كه امكان ارسال پيام‌هاي تبليغاتي اوباما به تمام فهرست شماره تلفن‌هاي ذخيره شده در گوشي كاربران را به آنها مي‌دهد.
در واقع وب 2 امكان دسترسي راحت افراد به وب سايت‌هاي اجتماعي را فراهم كرده است.
با اين اوصاف از حالا به بعد موفقيت‌ در انتخابات‌هاي سياسي به داشتن دوست‌هاي اينترنتي بيشتر بستگي خواهد داشت!
 
 
منبع: guardian.co.uk
ترجمه: آنلاين‌ترين رييس‌جمهور دنيا، ندالهری
 
 
 
 

.

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا